Monday 7 January 2013

Pancutan awal

Pernah dengar tak premature ejaculation? Ramai lelaki menghadapi masalah premature ejaculation atau pancutan awal. Ramai wanita tidak lagi mencapai tahap kepuasan yang maksima dalam hubungan seks akibat dari pancutan awal. Jika dilihat ramai dikalangan lelaki Malaysia tidak mengambill berat tentang hal ini.

Kajian di USM menunjukkan hampir 29 peratus mengalami masalah pancutan pramatang. Ok nampak serius kan kalau dah sampai 29 peratus. Jadi sebagai lelaki kita patut berusaha untuk memuaskan pasangan kita sebabnya ianya adalah termasuk dalam bab tanggung jawab kita. Baiklah rasa-rasa berapa lama sepatutnya pancutan berlaku? Biasanya lelaki normal boleh bertahan sehingga 5 minit sebelum pancutan berlaku. Kebanyakan lelaki yang mengalami masalah premature ejaculation akan terpancut lebih awal.

Jadi kenapa premature ejaculation berlaku?

1)Tidak pandai mengawal keadaan minda. Ramai lelaki terlalu memikirkan tentang nikmat kepuasan dari hubungan seksual dan ini menyebabkan mereka mudah untuk mencapai klimaks awal.

2)Sering beronani atau melancap. Ya beronani atau melancap boleh menyebabkan berlaku premature ejaculation. Ini kerana onani menyebabkan ransangan lebih cepat dan ini akan menyebabkan pancutan awal.

3)Penyakit kronik. Penyakit kronik seperti kencing manis untuk menyebabkan masalah premature ejaculation

4)Sensitif di zakar. Ada sesetengah lelaki mengalami masalah kulit zakar yang sensitif. Ini menyebabkan mereka mula terangsang dan cepat mencapai tahap klimaks.




No comments:

Post a Comment